Το μεγαλύτερο πρόβλημα της χώρας μας τα τελευταία χρόνια είναι σαφώς το Ασφαλιστικό.

Η Επιτροπή Επιχειρηματικότητας του τομέα Εργασίας του Δίκτυο Επιχειρηματικότητας Καινοτομίας και Ανάπτυξης, μετά από επισταμένη μελέτη του θέματος, είναι στην ευχάριστη θέση σήμερα να σας παραθέσει μια πρόταση του προς την Κυβέρνηση, την κοινωνία και τους θεσμούς, με την οποία, πιατεύει ότι αντιμετωπίζεται (τουλάχιστον προσωρινά) το καυτό αυτό πρόβλημα.

1. Θεωρούμε σαν σημείο εκκίνησης της διαδικασίας την παρούσα κατάσταση με τις όσες ιδιαιτερότητες παρουσιάζει (κύρια και επικουρική σύνταξη, πολλά και διαφορετικά ταμεία, μεγάλες διαφορές στο ύψος των εισφορών και των συντάξεων κλπ).

2. Στοχεύουμε το «σημείο μηδέν» το οποίο δεσμευόμαστε να προσεγγίσουμε σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο (παραδείγματος χάριν σε μία πενταετία).

Το σημείο μηδέν συμπεριλαμβάνει όλες τις απαραίτητες αλλαγές που απαιτούνται ώστε να ανταποκρίνεται και στις απαιτήσεις των δανειστών (μείωση συντάξεων, ενοποίηση ταμείων κλπ).

Πρακτικά δεσμευόμαστε απέναντι στους δανειστές ότι σε μία πενταετία θα έχουμε φέρει τα δεδομένα του ασφαλιστικού στα σημερινά ζητούμενα τους.

Εννοείται ότι η κάθε αντίστοιχη πρόταση που θα κάνει η κυβέρνηση θα αντιμετωπιστεί με καχυποψία αφού θα θεωρηθεί σαν ημίμετρο με αντικειμενικό του στόχο το να αγοραστεί από την πλευρά της Ελλάδα χρόνος.

Όμως σε περίπτωση που η πρόταση μας θα συνοδεύεται από ένα υγιές πρόγραμμα αντιμετώπισης του προβλήματος συνδυασμένο με εξασφαλισμένη την ίδια συμμετοχή στην διαμόρφωση της τελικής λύσης τότε πιθανότατα να τεθούν οι πάντες ενώπιοι των ευθυνών τους.

Συγκεκριμένα η λύση την οποία θα μπορούσαμε να προτείνουμε στους θεσμούς συμπεριλαμβάνει:

Α. Μεταβατική περίοδο μετάβασης από το ζημιογόνο σήμερα στο ισοσκελισμένο αύριο.

Β. Συγχρηματοδότηση των αναμενόμενων αρνητικών αποτελεσμάτων αυτής της περιόδου από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ( Κρατικός προϋπολογισμός, ταμεία, Ε.Ε κλπ).

Η χρηματοδότηση της υστέρησης των αναμενομένων εισόδων από εισφορές κλπ αυτής της κρίσιμης περιόδου μπορεί να γίνει και με την μορφή του δανεισμού (κεφάλαιο κίνησης).

Πως όμως διαμορφώνεται το αναγκαίο αυτό χρηματοδοτικό σχήμα?

Από τρεις χρηματοδότες:

        1. Από τα ίδια τα ταμεία με αξιοποίηση των περιουσιακών τους ταμείων μέσα από την δημιουργία ενός διαχειριστικού φορέα στον οποίο θα συμμετέχουν εκπρόσωποι των ταμείων, του υπουργείου Εργασίας, του υπουργείου Οικονομικών, των θεσμών και εξειδικευμένων διεθνών και ντόπιων συμβούλων.

Ο εν λόγω φορέας θα αναλάβει να διαχειριστεί:

Α. τα περιουσιακά στοιχεία των ταμείων αξιοποιώντας τα με σύγχρονες μεθόδους (ενοικίαση, παραχώρηση, ΣΔΙΤ κλπ)

Β. τυχόν χορηγίες θεσμικών ή μη φορέων σχετικών ή μη με το ασφαλιστικό ( Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών κλπ)

Γ. άλλα έσοδα (επιδοτήσεις κλπ)

 

2.  Από τον κρατικό προϋπολογισμό

 

3. Από εξωτερικό δανεισμό (Τραπεζικό σύστημα, ΕΚΤ, ΕΕ κλπ)

Προϋπόθεση για την συνεισφορά των 2 και 3 είναι η προκαταβολή του ποσοστού που αναλογεί στον διαχειριστικό φορέα.

Δηλαδή πρώτα συνεισφέρει στο κοινό ταμείο ο διαχειριστικός φορέας των ακινήτων των ταμείων το αναλογούν ποσοστό του π.χ το 40% του προϋπολογισμού και στην συνέχεια μεταβιβάζονται τα αντίστοιχα ποσά που προέρχονται από τα κρατικά ταμεία και τους φορείς.

Επομένως η συμμετοχή των λοιπών χρηματοδοτών παρακολουθεί διαρκώς αναλογικά την πρόοδο των εσόδων που επιτυγχάνεται δια ιδίων πόρων των ταμείων και μόνο για το προκαθορισμένο χρονικό διάστημα που απαιτείται για την άνευ κοινωνικής αναταραχής μετάβαση στην επόμενη μέρα του ασφαλιστικού.

Εφόσον το νέο χρηματοδοτικό αυτό σχήμα επιτύχει τους στόχους του και επιτευχθεί η αναίμακτη μετάβαση στο επόμενο ασφαλιστικό σύστημα τότε θα μπορούσε να παραμείνει θεματοφύλακας των δραστηριοτήτων και στην συνέχεια.

Η Ελληνική πλευρά θα πρέπει να δεχτεί τους προτεινόμενους από τους θεσμούς όρους αλλά η ισχύ τους να ξεκινά μετά από την μεταβατική αυτή περίοδο και η υπολογιζόμενη για τότε αναλογούσα σύνταξη να μπορεί να αυξηθεί από το προτεινόμενο κατώτατο επίπεδο σε ποσοστό ανάλογο με την ανάπτυξη της χώρας ή την εξυγίανση του ασφαλιστικού.

Στην πρόταση προς τους θεσμούς θα μπορούσε να συμπεριληφθεί και η προσπάθεια μείωσης του ανοίγματος μέσα από σχετικές νομοθετικές παρεμβάσεις όπως:

  1. Μείωση της φορολογίας των αγροτών μέχρι και απαλλαγή της υποχρέωσης για όσους αγρότες θα είναι ασφαλιστικά ενήμεροι στο καινούργιο επίπεδο των εισφορών που απαιτούνται για να ισοσκελιστούν έσοδα έξοδα του ΟΓΑ.
  2. Νομοθετική ελάφρυνση χορηγιών ώστε σε συνεργασία με την Ένωση Εφοπλιστών και άλλους αντίστοιχους φορείς και χορηγούς να επιχορηγηθεί μέρος της υστέρησης εσόδων του ΝΑΤ.
  3. Θεσμικό επενδυτικό πλαίσιο για προσέλκυση νέων ανταγωνιστικών και καινοτόμων επενδύσεων οι οποίες θα συνοδεύονται από αντίστοιχη αύξηση των αντίστοιχων εισφορών.

Με ένα τέτοιο πακέτο μέτρων τα αποτελέσματα των οποίων θα προπορεύονται της ζητούμενης ελάφρυνσης εκ μέρους των θεσμών δεν θα μπορούσε να μην γίνει δεκτή από μέρους τους.

Από την πλευρά του το Δίκτυο Επιχειρηματικότητας Καινοτομίας και Ανάπτυξης μπορεί να βοηθήσει την προσπάθεια του Υπουργείου Εργασίας και της Κυβέρνησης εφόσον του ζητηθεί

συμμετέχοντας με εξειδικευμένα στελέχη του στην διαμόρφωση της τελικής πρότασης προς τους θεσμούς και την κοινωνία,

οργανώνοντας μία σειρά από επαφές με

- διεθνείς στρατηγικούς φορείς για την καλύτερη οργάνωση και στελέχωση ενός νέου οργανισμού αξιοποίησης των ακινήτων των ταμείων

- ξένους και έλληνες επενδυτές για την πιθανή εκμετάλλευση των ακινήτων

- θεσμικούς και ιδιώτες χορηγούς.

Επίσης εισάγοντας μια σειρά από νέες καινοτόμες μορφές συγχρηματοδότησης της προσπάθειας με σύγχρονα διεθνή εργαλεία όπως Crowd Funding κλπ