Σεμινάριο για την Ασφάλεια
Για την επανεκκίνηση της οικονομίας
Για καινοτόμες ιδέες
Για την ανάπτυξη

 

 

Του δρ Νίκου Καραγιαννίδη*

Τα αντιβιοτικά έκαναν για πρώτη φορά, δειλά - δειλά, την εμφάνιση τους προς το τέλος του 19ου αιώνα. Από τότε μέχρι σήμερα έχουν ανακαλυφθεί χιλιάδες αντιβιοτικών σε όλο τον κόσμο και το καθένα από αυτά έχει ειδικούς στόχους.

Η χρήση τους αποτέλεσε έναν από τους πρωταρχικούς παράγοντες για την αύξηση της μακροβιότητας ανθρώπων και ζώων, αντιμετωπίζοντας μεγάλο αριθμό από παθογόνες καταστάσεις μικροβιολογικής αιτιολογίας.

Όμως όπως συμβαίνει με τα περισσότερα από τα επιτεύγματα και τις ανακαλύψεις της ανθρωπότητας, έτσι και η χρήση τους κάποια στιγμή ξεπέρασε τις πραγματικές απαιτήσεις της ανθρώπινης κοινότητας και σε πολλές των περιπτώσεων αποτέλεσε πανάκεια επί δικαίων και αδίκων.

Σήμερα, μάλιστα, η κατάχρηση των αντιβιοτικών σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και στη χώρα μας είναι ένα φαινόμενο που πρέπει να μας ανησυχεί. Η παράλογη κατανάλωση μπορεί να προκαλέσει αλλαγές στη μικροβιακή παρουσία εντός του πεπτικού συστήματος, προκαλώντας ανάπτυξη ανθεκτικών στελεχών και "σιωπηλή" συνύπαρξη μεταξύ φαρμάκων και μικροβίων.

Επιστημονικές μελέτες απέδειξαν ότι κατάχρηση αντιβιοτικών παρατηρείται και στην προσπάθεια ελάττωσης του βάρους που προέρχεται από ενδοκρινολογικές αιτίες σε άτομα παχύσαρκα. Τέτοιου είδους φάρμακα (τα οποία χορηγούνται για την ελάττωση του βάρους) αποτελούν τη βασική αιτία συμβίωσης μεταξύ του μικροβιακού κόσμου του πεπτικού με παθολογικούς μικροοργανισμούς. Όπως χορηγούνται αντιβιοτικά σε ζώα για την επίτευξη της αύξησης του βάρους, έτσι και στον άνθρωπο παρατηρείται μια αύξηση της χρήσης αντιβιοτικών με στόχο την απώλεια βάρους.

Είναι αναγκαία η εισαγωγή προγραμμάτων εκπαίδευσης στους οικογενειακούς γιατρούς, γιατρούς ταμείων και γενικώς σε γιατρούς οποίοι περιστασιακά αντιμετωπίζουν διάφορες λοιμώξεις για την κατανόηση πρώτης και δεύτερης επιλογής αντιβιοτικών, της δοσολογίας, καθώς επίσης τον χρόνο χορήγησης.

Είναι επίσης απαραίτητη η δημιουργία ομάδας αποτελούμενης από λοιμωξιολόγους, φαρμακοποιούς και μικροβιολόγους, η οποία θα αναλάβει να συντονίζει (team ad hoc) τη συνταγογράφηση αντιβιοτικών στους ασθενείς με αναφορά στη νόσο, τη διάγνωση και στα χαρακτηριστικά του ασθενή. Αυτή η επιτροπή θα εγγυηθεί την τροποποίηση στη συνταγογράφηση των αντιβιοτικών, διευκολύνοντας τους ειδικούς θεράποντες γιατρούς στην εύκολη προσέγγιση κοινού θεραπευτικού πρωτοκόλλου για την αντιμετώπιση λοιμώξεων.

Επίσης, θα αποτρέψει τους γιατρούς από την πληθώρα συνταγογραφήσεων οι οποίες δεν έχουν ουσιαστική παρέμβαση στην υγεία του ασθενούς. Απεναντίας, αναπτύσσει ανθεκτικά στελέχη (μικρόβια, μύκητες κ.λπ.). Σε αυτή την περίπτωση λέμε ένα ΟΧΙ στη μηδενική συνταγογράφηση, αλλά ένα μεγάλο ΝΑΙ στη σωστή συνταγογράφηση.

Τέλος, θα προτείναμε το υπουργείο Υγείας να οργανώσει μια σειρά από σεμινάρια ενημέρωσης διαιτολόγων για τη σωστή χρήση αντιβιοτικών φαρμάκων στην ιδιαίτερα δημοφιλή στη χώρα μας προσπάθεια για την καταπολέμηση του πάχους.


* Ο Ν. Καραγιαννίδης είναι πρόεδρος της επιτροπής επιχειρηματικότητας του Τομέα Υγείας του Δικτύου Επιχειρηματικότητας, Καινοτομίας και Ανάπτυξης (ΔΕΚΑ)

Αναδημοσίευση από: "Avgi.gr" 26/11/2015


του Βασίλη Κωστούλα

Δαπάνες ύψους 15,5 δισ. ευρώ σε χρονικό ορίζοντα 7ετίας, με την αξιοποίηση διαθέσιμων ευρωπαϊκών πόρων και τη συνδυασμένη συμμετοχή δημόσιου και ιδιωτικού τομέα σε 8 επιστημονικούς κλάδους, είναι σε θέση να αυξήσουν την επένδυση της Ελλάδας στον τομέα της Ερευνας και Ανάπτυξης από το 0,6% στο 1,5% του ΑΕΠ, έναντι στόχου 3% για την Ε.Ε. Σχέδιο το οποίο εκπόνησαν από κοινού κορυφαίοι επιστήμονες της Ελλάδας και του εξωτερικού «λιμνάζει» στις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες, στερώντας τις βάσεις για μια καίρια μεταβολή στο παραγωγικό μοντέλο της χώρας.

Την 3ετία 2010-13 έντεκα διακεκριμένοι επιστήμονες, όπως οι Σταμάτιος Κριμιζής, Kevin Featherstone, Μιχάλης Χαλιάσος, Αμεντέο Οντόνι, Κωνσταντίνος Δαφέρμος και Γεώργιος Χρούσος, θήτευσαν ως μέλη του Εθνικού Συμβουλίου Ερευνας και Τεχνολογίας για να εκπονήσουν το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Ερευνας και Καινοτομίας 2014-20.

Στις 74 σελίδες του ΕΣΠΕΚ αναλύονται με λεπτομέρεια τα χρηματοδοτικά εργαλεία και τα ακριβή ποσά με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα προκειμένου η Ελλάδα να πετύχει ένα άλμα στο πεδίο της καινοτομίας, κι ας αντιστοιχεί μόλις στο μισό του ευρωπαϊκού στόχου, γεγονός που καταδεικνύει άλλωστε τη μεγάλη διαδρομή την οποία καλείται να διανύσει το ελληνικό σύστημα.

Οι 8 κλάδοι

Το πλάνο λαμβάνει υπ’ όψιν την τρέχουσα γραμμή βάσης των δαπανών στον τομέα του R&D και επεκτείνεται σε δυνατότητες επιπρόσθετης χρηματοδότησης μέσω της αξιοποίησης του ΕΣΠΑ και της δραστηριοποίησης του ιδιωτικού τομέα, καταγράφοντας και κοστολογώντας εν δυνάμει δράσεις σε κάθε έναν από τους 8 επιστημονικούς κλάδους: βιοεπιστήμες, βιοτεχνολογία-αγροδιατροφικός τομέας, ενέργεια-περιβάλλον, πληροφορική-μαθηματικά, φυσικές επιστήμες, μηχανολογία, κοινωνικές επιστήμες, τέχνες-ανθρωπιστικές επιστήμες.

Ως βασικές πηγές χρηματοδότησης προκρίνονται ο κρατικός προϋπολογισμός, οι εμπορικές επιχειρήσεις, τα διαρθρωτικά ταμεία της Ε.Ε. (Ε.Ε. + εθνικά δημόσια ταμεία) και το πλαίσιο ευρωπαϊκών προγραμμάτων για την έρευνα και την τεχνολογική ανάπτυξη.

Τα κεφάλαια

Με βάση τις αντίστοιχες προβολές, το 60% των κεφαλαίων μπορεί να προέλθει από εθνικές και ευρωπαϊκές πηγές και το 40% από τον ιδιωτικό τομέα, την ώρα -μάλιστα- που η αντίστοιχη σχέση συνεισφορών στις προηγμένες περιοχές της Ε.Ε., των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας είναι σχεδόν αντεστραμμένη: 66% ιδιωτικές και 33% δημόσιες.

Τα κριτήρια με βάση τα οποία εντοπίζονται οι υποτομείς που χρήζουν δυναμικής επένδυσης είναι οι «παραδοσιακές δυνάμεις» (π.χ. ναυτιλία, τουρισμός, ενέργεια), η «κρίσιμη μάζα» (π.χ. ΙΤ, φαρμακευτική, μηχανική, ενέργεια), η «υψηλή προστιθέμενη αξία» (π.χ. ενέργεια, επιστήμες τροφίμων - διατροφή) και το «μείζον εθνικό ενδιαφέρον» (π.χ. παραγωγή τροφίμων, αρχαιολογία, πολιτισμός, ενέργεια, άμυνα, βιοϊατρική), χωρίς να απουσιάζει το κίνητρο ανάδυσης νέων τομέων που δεν έχουν ακόμη εντοπιστεί.

Αναδιάρθρωση διακυβέρνησης

Προφανώς, η αποτελεσματικότητα ενός αντίστοιχου σχεδίου, στρατηγικού για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, συνδέεται και με τον βαθμό προόδου σε τομείς όπως η δημόσια διοίκηση, το φορολογικό περιβάλλον και το κανονιστικό πλαίσιο.

Κρίνεται δε εποικοδομητική η αναδιάρθρωση του συστήματος διακυβέρνησης στον τομέα του R&D, καθώς το σημερινό σκηνικό διαμορφώνουν ερευνητικά κέντρα με αρμοδιότητες σε διαφορετικά υπουργεία και με αντιφάσεις στο νομικό καθεστώς τους.

Χαρακτηριστική είναι άλλωστε η έλλειψη συνέχειας στη διακυβέρνηση και τον προγραμματισμό των πόρων.

Εισηγήσεις για παρεμβάσεις

Στο πλαίσιο αυτό, το ΕΣΠΕΚ εισηγείται μια σειρά παρεμβάσεων προς τις εξής κατευθύνσεις:

  • Μια κεντρική επιτροπή που θα δίνει στρατηγική κατεύθυνση κατά μήκος της κυβέρνησης.
  • Μια κεντρική υπηρεσία που θα αναπτύσσει και θα εφαρμόζει πολιτικές κατά μήκος και εκ μέρους της κυβέρνησης.
  • Περισσότερη ανεξαρτησία στην υλοποίηση αποφάσεων από πολιτικές παρεμβάσεις, απόσταση ανάμεσα στις πολιτικές αποφάσεις για τον προϋπολογισμό και τους δικαιούχους, μεγαλύτερη σταθερότητα του ηγετικού προσωπικού ανάμεσα στις κυβερνήσεις.
  • Περισσότερη σταθερότητα της πολιτικής R&D και περισσότερη προβλεψιμότητα των προσκλήσεων χρηματοδότησης.

Οργανωμένη πολιτική

Η εμφάνιση νέων βιομηχανικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και νέων συμπλεγμάτων υψηλής προστιθέμενης αξίας, όπως και η ανάσχεση του κύματος μετανάστευσης των νεότερων και πιο εξειδικευμένων Ελλήνων επιστημόνων και τεχνικών στο εξωτερικό, μαζί με την ανανέωση των κρίσιμων ανθρώπινων πόρων που απαιτούνται για ένα αντίστοιχο οικονομικό μοντέλο, συνιστούν ορισμένα από τα ευδιάκριτα οφέλη από την ανάπτυξη μιας συνεκτικής και οργανωμένης πολιτικής καινοτομίας, στα πρότυπα άλλων προηγμένων οικονομιών.

Το 2012, το μερίδιο των εξαγωγών υψηλής τεχνολογίας στην Ελλάδα ήταν 3,3%, έναντι 15,6% στην Ε.Ε. των 27.

Το ίδιο έτος οι δαπάνες στον τομέα του R&D στην Ελλάδα ήταν 0,6%, έναντι ευρωπαϊκού μέσου όρου της τάξης του 2%.

«Ελλειψη προσωπικού»

Το ΕΣΠΕΚ 2014-20, προϊόν εργασίας διακεκριμένων επιστημόνων, Ελλήνων και ξένων, παρά το γεγονός ότι είναι ήδη ολοκληρωμένο από τον Δεκέμβριο του 2013, οπότε και έληγε η θητεία του ΕΣΕΤ, το οποίο εκπόνησε το σχέδιο στα αγγλικά, δεν έχει καν μεταφραστεί στα ελληνικά.

Αλλωστε ουδέποτε τυπώθηκε. Βρίσκεται «θαμμένο» στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ερευνας και Τεχνολογίας, η οποία -υπό την επίκληση της «έλλειψης προσωπικού»- δεν το ανήρτησε πριν από τον Αύγουστο του 2014. Το 2012 είχε τεθεί σε διαβούλευση πρόσκληση προς την επιστημονική-επιχειρηματική κοινότητα για την κατάθεση προτάσεων και προτεραιοτήτων, οι οποίες μετά από επεξεργασία των Τομεακών Επιστημονικών Συμβουλίων ελήφθησαν υπ’ όψιν στη σύνθεση του τελικού σχεδίου.

Στο πλαίσιο της διαβούλευσης, το 84% των εισηγήσεων είχε προέλθει από δημόσιους-κυβερνητικούς οργανισμούς, το 14% από τον ιδιωτικό τομέα και το 2% από συνέργειες του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.

Σύμφωνα με τους διαμορφωτές του σχεδίου, οι στόχοι του ΕΣΠΕΚ παραμένουν επίκαιροι και ρεαλιστικοί μαζί με τις κοστολογήσεις τους. Υπογραμμίζουν άλλωστε πως δεν έχει σημειωθεί πρόοδος στην ανάπτυξη παραγωγικής βάσης στηριγμένης στην έρευνα και στην καινοτομία, την ώρα που «η έρευνα στα πανεπιστήμια δεινοπαθεί».

Το σχέδιο εφαρμογής του ΕΣΠΕΚ, που είναι το επόμενο βήμα σε κάθε στρατηγικό πλαίσιο, δεν ακολούθησε ποτέ.

Ασυνέχεια

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», το 2013 παράγοντες της Ε.Ε., οι οποίοι γνώριζαν το υψηλό επίπεδο των επιστημόνων που κατήρτισαν το σχέδιο, πολλούς τους γνώριζαν και προσωπικά, είχαν απευθύνει ανεπίσημη πρόσκληση στο ΕΣΕΤ να προωθήσει το ΕΣΠΕΚ σε κατάλληλα ευρωπαϊκά όργανα, καθώς υπήρχαν διαθέσιμα κονδύλια που θα ενίσχυαν την προσπάθεια.

Ωστόσο, η τότε σύνθεση δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει την προσπάθεια λόγω ολοκλήρωσης της θητείας της και οι επόμενες συνθέσεις δεν έδωσαν συνέχεια.

Μια προσπάθεια προώθησης και ενδυνάμωσης της σύνδεσης των ερευνητικών ιδρυμάτων της χώρας με την επιχειρηματική κοινότητα, για την πιο δίκαιη και καλώς εννοούμενη ανταγωνιστική κατανομή επενδύσεων, μέσω της παράλληλης αξιοποίησης της ελληνικής διασποράς, άφησε τελικά πικρή γεύση στους επιστήμονες που αφιέρωσαν τον χρόνο τους.

Οπως δηλώνει στη «Ν» ο διακεκριμένος αστροφυσικός της NASA Σταμάτης Κριμιζής, «το πολιτικό μας “σύστημα” δεν έχει ούτε την κουλτούρα ούτε και τις ικανότητες να υιοθετεί τολμηρά βήματα αυτού του είδους».

Ανίκανο να τολμήσει το πολιτικό μας σύστημα

EUROKINISSI

Ο διακεκριμένος αστροφυσικός της NASA δρ Σταμάτης Κριμιζής (φωτογραφία), ως μέλος της επιστημονικής ομάδας που εκπόνησε το σχέδιο για Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Ερευνας και Καινοτομίας 2014-20, επεσήμανε στη «Ν»: «Οι πρώην συνάδελφοί μου στο ΕΣΕΤ και εγώ, καθώς και τα τότε μέλη των ΤΕΣ, είμαστε υπερήφανοι για την εκπόνηση του 7ετούς ΕΣΠΕΚ, το οποίο είναι ανάλογο με αυτό που έφτιαξε η Φινλανδία στο τέλος του Ψυχρού Πολέμου, τότε που το ΑΕΠ της είχε πέσει 25%, και το εφάρμοσε κατά γράμμα, με το γνωστό αποτέλεσμα.

Ομως το πολιτικό μας “σύστημα” δεν έχει ούτε την κουλτούρα ούτε και τις ικανότητες να υιοθετεί τολμηρά βήματα αυτού του είδους.

Η πολιτεία είναι πάντοτε έτοιμη να βάλει την όπισθεν σε οποιαδήποτε εποικοδομητική πρόταση.

Το πρόβλημά της είναι ότι δεν κοιτά τον καθρέφτη να δει τι είναι πίσω πριν το κάνει και συνήθως πέφτει σε λάκκο».

 

αναδημοσίευση από την " Ναυτεμπορική" 9/11/2015

Του Λευτέρη Σαββίδη

Το τρομοκρατικό χτύπημα στο Παρίσι αναζωπύρωσε τη συζήτηση γύρω από το Ισλαμικό Κράτος, το αποκαλούμενο ISIS. Μπορεί οι ειδήσεις από τη Συρία, το Ιράκ και άλλες περιοχές όπου επιχειρεί το Κράτος να αποτελούσαν καθημερινό φαινόμενο, μετά την επίθεση όμως στην καρδιά της Ευρώπης πολλοί αναρωτιούνται για άλλη μια φορά: Πώς ακριβώς κατορθώνει να χρηματοδοτεί η οργάνωση όλες αυτές τις επιχειρήσεις, να συντηρεί το στρατό και να εφοδιάζεται με οπλισμό για να διεξάγει τον πόλεμο; Οι εκτιμήσεις πολλές και αν και καμία από αυτές δεν μπορεί να εξηγήσει απόλυτα το φαινόμενο ISIS, η σύνθεση όλων των παρακάτω ίσως το κατορθώνει.

Για να έχουμε μια σαφέστερη εικόνα της οικονομικής δύναμης που διαθέτουν οι υπεύθυνοι του Ισλαμικού Κράτους, πηγές στο CNN αναφέρουν πως μόνο από τα αποθέματα πετρελαίου στις περιοχές του Ιράκ που έχουν καταλάβει ανέρχεται σε 1 με 2 εκατ. δολάρια την ημέρα, αν και ο αριθμός αυτός δεν επιβεβαιώνεται.

Πετρέλαιο από τις περιοχές που έχει καταλάβει

Οι μαχητές του ISIS δουλεύουν συστηματικά για την ανάκτηση όλο και περισσότερων βαρελιών πετρελαίου, το οποίο και διοχετεύουν στη γύρω αγορά, αλλά και για τις ανάγκες του ίδιου του Κράτους. Πρόκειται για πετρελαιοπηγές που κατέλαβαν στο βόρειο Ιράκ και το βόρειο τμήμα της Συρίας. Όπως αναφέρει το CNN, μέχρι πρόσφατα το πετρέλαιο διοχετευόταν σε περιοχές της νότιας και ανατολικής Τουρκίας, όπου το λαθρεμπόριο καυσίμων είναι μια συνήθης πρακτική. Πηγές μάλιστα αναφέρουν πως το πετρέλαιο αυτό έφτανε ακόμη και στα χέρια Κούρδων ανταρτών, οι οποίοι έχουν βρεθεί απέναντι στους Τζιχαντιστές το τελευταίο διάστημα.

Το ISIS εξάγει αυτή τη στιγμή 9000 βαρέλια πετρελαίου την ημέρα τα οποία διαθέτει προς 25 με 45 δολάρια. Μέρος από αυτό φτάνει σε Κούρδους της μεσαίας τάξης στην Τουρκία, ενώ άλλο αξιοποιείται εντός Συρίας από τους υποστηρικτές του Άσαντ με αντάλλαγμα βαρύ οπλισμό. Όσο κι αν ακούγεται παράδοξο, τα παραδείγματα από πολεμικές συρράξεις έχουν αποδείξει πως οι οικονομικές συναλλαγές ακόμη και μεταξύ των δύο αντιτιθέμενων πλευρών.

Φυσικά, η κυβέρνηση Ερντογάν δηλώνει πως έχει κατορθώσει να αναχαιτίσει αυτές τις συναλλαγές στην επικράτειά της, ενώ και οι δυνάμεις των Αμερικανών που δρουν στο Ιράκ και τη Συρία έχουν κατορθώσει όπως ισχυρίζονται να καταστρέψουν βάσεις αποθήκευσης πετρελαίου της οργάνωσης προκειμένου να ανακόψουν τη χρηματοδότησή της.

Δωρεές φανατικών Μουσουλμάνων από τις πλούσιες χώρες του Κόλπου

Είναι αλήθεια πως ως μονάδες, επιφανείς Μουσουλμάνοι από τις βυθισμένες στα πετροδολάρια χώρες του κόλπου έχουν στηρίξει την προσπάθεια δημιουργίας ενός χαλιφάτου στην περιοχή. Πολλοί από αυτούς, σύμφωνα με πηγές του BBC, έφτασαν ακόμη και μέχρι τα σύνορα με την Τουρκία κουβαλώντας τσάντες γεμάτες εκατομμύρια δολάρια, τα οποία έμελλε να δωρίσουν στους μαχητές του ISIS. Πρόκειται για μια πρακτική ιδιαίτερα διαδεδομένη το 2012 και το 2013, το οποίο όμως μοιάζει να έχει "ξεφουσκώσει" καθώς περνά ο χρόνος και περιορίζεται σε ένα πολύ μικρό ποσοστό όσων κερδίζει το ισλαμικό κράτος από διάφορες άλλες δραστηριότητες.

Ο διευθυντής του προγράμματος αντιμετώπισης της τρομοκρατίας στην Ουάσιγκτον Matthew Levitt (φώτο) σημειώνει πως πρόκειται για την πιο "πιο αποτελεσματικά χρηματοδοτούμενη οργάνωση που υπήρξε ποτέ".

Ο Levitt που μιλάει στο αμερικανικό δίκτυο CNN είναι ειδικός αναλυτής σε θέματα τρομοκρατίας και επιβεβαιώνει τις αναφορές πως βαθύπλουτοι οπαδοί του εγχειρήματος από χώρες όπως το Κατάρ και το Κουβέιτ φαίνεται να έχουν βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη προκειμένου να χρηματοδοτήσουν το ISIS.

Η μανία του Κατάρ και της Σαουδικής Αραβίας να πέσει το καθεστώς Άσαντ

Πέραν όμως της άμεσης οικονομικής ενίσχυσης των Τζιχαντιστών, αναλυτές από το BBC σημειώνουν πως τα μουσουλμανικά κράτη του Κόλπου είχαν και ένα ακόμη πολύ σημαντικό συμφέρον από την ανάδυση του ISIS: το χρήμα και την πολιτική επιρροή. Οι θρησκευτικές σχέσεις με ένα ακραίο ισλαμικό στοιχείο που παράλληλα ενεργεί ενάντια στα συμφέροντα του Ιράν, αποτελούν το συνδυασμό που μπορεί να στρέψει την προσοχή και το ενδιαφέρον πολλών από τη Σαουδική Αραβία και τις χώρες τους Κόλπου να αρχίσουν το παιχνίδι με τη φωτιά.

Αν και δύσκολο κάποιος με σώας τας φρένας να μπορέσει να υποστηρίξει τα φρικιαστικά εγκλήματα των Τζιχαντιστών, η ιδέα της εγκαθίδρυσης ενός χαλιφάτου στην περιοχή δεν είναι το ίδιο ενοχλητική. Μπορούμε να ισχυριστούμε πως τα κράτη αυτά στήριξαν ευθέως οικονομικά το Ισλαμικό Κράτος προκειμένου να προωθήσουν τις επιδιώξεις του; Η απάντηση είναι όχι.

Όμως, στενόμυαλες πολιτικές γέμισαν το οπλοστάσιο του ISIS με οπλισμό χρηματοδοτημένο από το Κατάρ για παράδειγμα. Αντίστοιχα και η Σαουδική Αραβία διεξήγαγε μια πολιτική με στόχο τους Σιΐτες του Ιράν που ενδεχομένως να γέμισε τα θησαυροφυλάκια των τρομοκρατών με χρήματα ή πολεμοφόδια.

Εδώ πρέπει να σημειώσουμε πως υπό αμφισβήτηση τέθηκαν και σειρά ενεργειών της Τουρκίας, με μεταφορά όπλων και χρημάτων στο Ιράκ μέσω τουρκικών συνόρων και μάλιστα με την υποστήριξη του Κατάρ και της Σαουδικής Αραβίας. Είναι γνωστή η υπόθεση των φορτηγών του τουρκικού στρατού που σύμφωνα με τους επίσημους ισχυρισμούς μετέφερε ανθρωπιστική βοήθεια στη Συρία, ενώ στην πραγματικότητα ήταν φορτωμένα με βαρύ οπλισμό με προορισμό τις περιοχές που έλεγχε το Ισλαμικό Κράτος.

Η προσφιλής εγκληματική δραστηριότητα των μελών του Ισλαμικού Κράτους

Πέραν από τις δωρεές, αλλά και την εκμετάλλευση του μαύρου χρυσού που έπεσε στα χέρια τους μετά την κατάληψη εδαφών σε Συρία και Ιράκ, όλοι όσου συμμετέχουν στο Ισλαμικό Κράτος δεν πρέπει να ξεχνάμε πως είναι μέλη μιας ομάδας που θριάμβευσε ως κομμάτι του οργανωμένου εγκλήματος στην περιοχή. Το ISIS γεννήθηκε από άτομα με έντονα παραβατική συμπεριφορά στις γειτονιές του διαλυμένου Ιράκ, μετά την πτώση του καθεστώτος Σαντάμ Χουσεΐν ως συνέπεια των πολεμικών επιχειρήσεων της Αμερικής και των συμμάχων της. "Θυμηθείτε πως το Ισλαμικό Κράτος η αποκαλούμενη ISIS, είναι μια σύμπραξη του Ισλαμικού Κράτους του Ιράκ, της ιρακινής Αλ Κάιντα, του δικτύου Ταγουίντ και Ζαρκουάι. Όλες οι οργανώσεις αυτές χρηματοδοτούνταν αρχικά μέσω του εσωτερικού εγκλήματος και παράνομης δραστηριότητας στα σύνορα του Ιράκ" σημειώνει ο Levitt.

Τα αμέτρητα χρόνια αποσταθεροποίησης της περιοχής, με ευθύνη όλων των "παικτών" στη σκακιέρα της πολύπαθης μέσης Ανατολής, ενίσχυσαν τόσο την αποτελεσματικότητα, όσο και την ευρηματικότητα των μελών της οργάνωσης στο να βρίσκουν τρόπους να εξασφαλίζουν πόρους για να χρηματοδοτούν το σκοπό τους. Φυσικά, όταν από εγκληματική οργάνωση ενός υπό διάλυση κράτους, μετατρέπεσαι στον νούμερο ένα κίνδυνο παγκοσμίως, οι τακτικές και οι ανάγκες αυξάνουν και τα μέσα που μεταχειρίζεται κανείς σε εθνικό επίπεδο δεν αρκούν.

Η οικονομία του πολέμου

Τέλος, φαίνεται πως οι επιτυχημένες πολεμικές επιχειρήσεις των Τζιχαντιστών και η εγκαθίδρυση του κράτους, έχουν δημιουργήσει ένα δίκτυο οικονομίας που αποφέρει επίσης σημαντικά οφέλη. Αν κάποιος επιθυμεί να έχει επιχειρηματική δραστηριότητα εντός των εδαφών του ISIS πρέπει να πληρώσει φόρο. Το ίδιο συμβαίνει και στην περίπτωση που κάποιο φορτηγό επιθυμεί να περάσει από οδικό δίκτυο που ελέγχεται από τους Τζιχαντιστές κοκ.

Το BBC αναφέρει πως το Ισλαμικό Κράτος έχει βάλει τις βάσεις για κρατικές υποδομές, όπως υπουργεία, δικαστήρια και φυσικά σύστημα φορολόγησης. Οι Τζιχαντιστές ανέπτυξαν μια πολύ αποτελεσματική φόρμουλα σε κάθε πόλη και χωριό που κατελάμβαναν. Πρώτο τους μέλημα ήταν να εξασφαλίσουν τις πηγές νερού, τροφοδοσίας και καυσίμων της περιοχής, προχωρώντας σε κεντρική διανομή κάθε αγαθού και καθιστώντας τον τοπικό πληθυσμό και την επιβίωσή του εξαρτώμενο από τη διοίκηση.

Εκείνο που προκύπτει σε κάθε περίπτωση είναι πως οι δεσμοί, αλλά και οι μέθοδοι που μεταχειρίζονται έχουν δημιουργήσει πολλαπλές διαύλους οικονομικής ενίσχυσης που μοιάζουν εξαιρετικά δύσκολα να απομονωθούν και να αποκοπούν. Με άλλα λόγια οι δίοδοι του μαύρου χρυσού, οι πολιτικές εμπάθειες και οι στενόμυαλες πολιτικές ανατολής και δύσης εξέθρεψαν τον ιδανικό "αντίπαλο", τον οποίο τώρα όλοι αφορίζουν, όμως μοιάζει δύσκολο να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά, χωρίς να κινδυνεύσουν και να χαθούν χιλιάδες ζωές αθώων.

Αναδημοσίευση από το “News 247” 16/11/2015

 
 
Στην Αττάλεια, το περίφημο τουριστικό θέρετρο της Τουρκίας, συγκεντρώθηκαν οι ηγέτες των 20 πλουσιότερων χωρών του κόσμου, για τη 2ήμερη Σύνοδο Κορυφής της ομάδας των G20.

«Στη Σύνοδο G20, συζήτησαν για το παγκόσμιο εμπόριο, για την αντιμετώπιση της ανεργίας, για τη μάχη κατά της φοροδιαφυγής, όμως οι τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι, λίγες ώρες πριν τη Σύνοδο, άλλαξαν τη βασική ατζέντα», σημειώνει η απεσταλμένη του euronews Μαργκαρίτα Σφόρσα.

Ο μεγάλος απών της Συνόδου, ήταν ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ, τον οποίο αντικατέστησε ο υπουργός των Εξωτερικών, Λοράν Φαμπιούς, που δέχτηκε τα ειλικρινή συλλυπητήρια του Τούρκου προέδρου Ερντογάν και των άλλων ηγετών της Συνόδου.

Οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων της ομάδας G20, όπου μετέχουν και οι αναδυόμενες οικονομίες, Ινδία, Βραζιλία, Σαουδική Αραβία και Κίνα, καταδίκασαν κατηγορηματικά τις τρομοκρατικές επιθέσεις στη Γαλλία και στην Τουρκία, μόλις ένα μήνα πριν.

Η τρομοκρατία και οι βίαιες ενέργειες του Ισλαμικού Κράτους, υπενθύμισαν τον επείγοντα χαρακτήρα μιας πολιτικής λύσης στο πρόβλημα της Συρίας. Το θέμα συζητήθηκε σε αρκετές συναντήσεις, όπως ανάμεσα στον πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών, Μπαράκ Ομπάμα (φώτο) και στον ομόλογό του της Τουρκίας, Ρετζεπ Ταγίπ Ερντογάν.

«Η συζήτηση που είχαμε ήταν πολύ χρήσιμη όσον αφορά την συντονισμένη προσπάθεια που κάνουμε για να ενισχύσουμε και να οχυρώσουμε τα σύνορα μεταξύ Συρίας και Τουρκίας, όπου δρα το Ισλαμικό Κράτος. Θα εντείνουμε τις κοινές μας προσπάθειες για να δημιουργήσουμε μια ειρηνική μετάβαση στη Συρία», είπε ο πρόεδρος των ΗΠΑ.

Οι ηγέτες των 20 μεγαλύτερων οικονομιών, τάχθηκαν υπέρ μιας ισχυρής συνεργασίας, στην ανταλλαγή πληροφοριών, σχετικά με τη ροή των ξένων τρομοκρατών, την καταπολέμηση των πηγών χρηματοδότησης τους, όπως επίσης το πάγωμα των περιουσιακών στοιχείων των τρομοκρατών.

«Μόνο αν συνεργαστούμε για την πλήρη ανταλλαγή πληροφοριών, σχετικά με ύποπτες συναλλαγές, θα είμαστε σε θέση να σταματήσουμε αποτελεσματικά αυτή την απειλή», ανέφερε ο Ντόναλντ Τουσκ, πρόεδρος της ΕΕ.

Από την 11η Σεπτεμβρίου υπήρξε τεράστια πρόοδος σε παγκόσμιο επίπεδο στον εντοπισμό των πηγών χρηματοδότησης των τρομοκρατών, αλλά για τον Ντομένικο Λομπάρντι, από το καναδέζικο think tank «CIGI», έναν οργανισμό που παρακολουθεί στενά τις εργασίες της ομάδας G20, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στις πολιτικές για την εξάλειψη των αιτιών της τρομοκρατίας, αλλά και της φτώχειας.

«Η καταπολέμηση της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας, δεν πρόκειται να εξαλείψει την τρομοκρατία αυτή καθαυτή, καθώς χρειάζεται να μπουν σε εφαρμογή τρόποι για την οικονομική ανάπτυξη, η οποία θα φέρει όφελος σε μια σειρά από μεγάλες περιοχές, χώρες και λαούς», λέει ο Λομπάρντι.

Χάρη στην πίεση της τουρκικής κυβέρνησης και της ΕΕ, η Σύνοδος G20 αναγνώρισε για πρώτη φορά το μέγεθος της τρέχουσας προσφυγικής κρίσης, ως παγκόσμιο πρόβλημα. Η Μη Κυβερνητική Οργάνωση, Oxfam, ζητά περισσότερη χρηματοδοτική στήριξη, όχι μόνο για ανθρωπιστική βοήθεια, αλλά μέσα από μακροπρόθεσμα σχέδια ανάπτυξης σε χώρες που φιλοξενούν πρόσφυγες από τη Συρία.

«Η πραγματικότητα για τους πρόσφυγες στο Λίβανο και την Ιορδανία, όπου η Oxfam δραστηριοποιείται είναι δύσκολη. Οι πρόσφυγες έχουν όλο και λιγότερη βοήθεια και σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν καν το δικαίωμα να διαμένουν νόμιμα στις χώρες αυτές. Δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες. Αυτό τους κάνει ακόμη πιο απελπισμένους», λέει ο Ντάνιελ Γκόβεραν.

Μεταξύ των άλλων θεμάτων που συζητήθηκαν, είναι και οι παγκόσμιοι στόχοι περί της βιώσιμης ανάπτυξης, που εξέτασε ο ΟΗΕ στη Γενική Συνέλευσή του το 2015, το θέμα της φορολογίας, αλλά και η ανοιχτή υπόθεση της κλιματικής αλλαγής, πριν τη διεξαγωγή της κλιματικής συνόδου στη Γαλλία.

πηγή:"Euronews"