Κινέζοι αλλά και επενδυτές από το ανερχόμενο -λόγω φυσικού αερίου- Αζερμπαϊτζάν έχουν βάλει στο στόχαστρο τα δυτικά Βαλκάνια.

Με εφόδιο το «ζεστό» χρήμα που διαθέτουν, έχουν προσεγγίσει με αρκετή επιτυχία κυβερνητικά στελέχη και έχουν εξασφαλίσει με απευθείας ανάθεση σημαντικά έργα, κυρίως στον τομέα των υποδομών.

Εχουν αναλάβει τη χρηματοδότηση αυτοκινητόδρομων που συνδέουν μεγάλες πόλεις της πρώην Γιουγκοσλαβίας με τα τουριστικά θέρετρα της Αδριατικής, αλλά και χιονοδρομικά κέντρα με τον κατά κανόνα απαρχαιωμένο εξοπλισμό.

Η οικονομική «απόβαση» στα Βαλκάνια στοχεύει και στην απόκτηση πολιτικών ερεισμάτων σε μια περιοχή που δοκιμάζεται από εθνικές έριδες, ενώ αντιμετωπίζει σοβαρά αναπτυξιακά προβλήματα που δεν επιτρέπουν στις περισσότερες χώρες να ενταχθούν στην Ε.Ε.

Και Αμερικανοί στο παιχνίδι

Οι Βρυξέλλες παρακολουθούν τις κινήσεις των επενδυτών, ενώ το τελευταίο διάστημα στο παιχνίδι μπήκαν και αμερικανικοί όμιλοι, κυρίως μέσω της μελετητικής «Μπέχτελ», που είχε καθοριστικό ρόλο στην πρώτη φάση των έργων του μετρό της Αθήνας.

Με αυτά τα δεδομένα δίνουν έμφαση και κυρίως κονδύλια για την ολοκλήρωση του «διάδρομου Χ», που θα συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με σύγχρονο αυτοκινητόδρομο που ξεκινά από τη Βιέννη και το Βελιγράδι, ενώ εξασφαλίζει την έξοδο των κρατών της πρώην Γιουγκοσλαβίας στα εμπορικά λιμάνια και τα τουριστικά θέρετρα της βόρειας Ελλάδας.

Σύνδεση αυτοκινητοδρόμων με την Ελλάδα

Ο οδικός άξονας έχει μήκος 1.468 χλμ. και, μαζί με τους τέσσερις κάθετους άξονες με διακλαδώσεις προς Βουλγαρία και Μοναστήρι, φτάνει τα 2.314 χλμ.

Μπαίνοντας στην Ελλάδα, από την είσοδο των Ευζώνων, «κουμπώνει» με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία, ενώ μετά τη Βιέννη μέσω των γερμανικών αυτοκινητόδρομων συνεχίζει ώς το Βερολίνο και τις χώρες της Βαλτικής.

Τα έργα έχουν υλοποιηθεί κατά 85% και υπολογίζεται ότι σε πέντε χρόνια το ταξίδι Θεσσαλονίκης-Βελιγραδίου θα μειωθεί από τις 6 στις 4 ώρες, ενώ η διαδρομή ώς τη Βιέννη θα γίνεται σε 12 ώρες.

Ελληνικά έργα υπό επίβλεψη... Σκοπίων

Το πιο δύσκολο τμήμα, μήκους 28,2 χιλιομέτρων, από την Ντεμίρ Καπίγια έως τη Σμόκβιτσα στην Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας κατασκευάζεται από την «Ακτωρ» του ομίλου Μπόμπολα.

Εχει προϋπολογισμό 210 εκατ. ευρώ και σήμερα έχει ολοκληρωθεί κατά 70%.

Περιλαμβάνει δύο δύσκολες σήραγγες, μήκους 1.200 μέτρων η καθεμία σε κάθε κλάδο κυκλοφορίας, καθώς και έξι μεγάλες γέφυρες συνολικού μήκους 2 χλμ. για κάθε κλάδο που περνάνε πάνω από τον Βαρδάρη.

Είναι ένα μείγμα έργων Εγνατίας και Τεμπών, που όμως υλοποιούνται με βάση το χρονοδιάγραμμα και την αυστηρή επίβλεψη των τεχνικών υπηρεσιών των Σκοπίων.

Αποδεικνύεται γι' άλλη μία φορά ότι τα τεχνικά προβλήματα δεν είναι η αιτία των μεγάλων καθυστερήσεων για την ολοκλήρωση των οδικών έργων στην Ελλάδα.

πηγή: "Εφημερίδα των Συντακτών"